Friday 13 April 2012

Jangan Kasar Pada Anak Anda, Atau IQ nya Akan Menurun

Salam jumaat, lm rs xupdate blog...bz kemas barang skarang ni n melayan kerenah hero mama nih, baca blog sana sini td, terjumpa artikel ni...so sila2 la baca ibu bapa sekalian yaaa....

Dalam kehidupan sehari-hari, orang tua sebagai manusia kadang lupa mengawal emosi. Berbagai masalah yang dihadapi dan belum lagi tenaga yang habis ketika mengurus rumah tangga seringkali membuat orang tua lupa menjaga diri.

Pukulan ringan atau kekerasan kerap terjadi ketika orang tua emosional. Walau begitu, tidak sedikit orang tua yang langsung merasa menyesal ketika telah melakukannya.

Universiti Tulane, Los Angeles melakukan penelitian terhadap kekerasan anak. Hasilnya, anak berusia tiga tahun yang sering mendapatkan kekerasan fizikal dari orang tua, cenderung bersikap lebih agresif saat berusia lima tahun. Makin kerap kekerasan yang didapatkan, makin agresif pula perilakunya.

Kajian lain yang dilakukan oleh Universiti Duke, North Carolina menyatakan bahawa kanak-kanak yang mengalami kekerasan memiliki 'Intelligence Quotient' atau IQ yang rendah. Kekerasan terhadap bayi saat masih berumur satu tahun, akan membuat anak tersebut mempunyai nilai kognitif yang lebih rendah saat mereka di usia tiga tahun dibandingkan dengan kanak-kanak yang tidak mendapatkan kekerasan dari orang tuanya.

Tapi khilaf memang tidak dapat dihindari. Jika terlanjur melakukan kekerasan, maka orang tua boleh meminta maaf kepada anak.

"Jika pemukulan terjadi secara spontan, orang tua harus menjelaskan secara spesifik dan dengan lembut mengapa mereka melakukan hal tersebut. Mereka juga harus meminta maaf kepada anak mereka kerana telah kehilangan diri," menurut American Academy of Pediatrics, seperti yang dikutip dari sheknows.


P/s: copy paste from internet...

Kesimpulannya....

Dah nama pon anak, sah2 jauh beza umurnya dari ibu bapa, jgn la harap ank tu faham smua apa yg kita cakap...gunakanlah akal fikiran dan kematangan diri untuk berfikir....jgn main lempang jer anak tu...

Apa2 jadi kt anak...ibu bapa jugak yg tanggung...renung2 kn dan selamat berfikir....

Sent from my iPad

No comments: