Tuesday 27 November 2012

Makan durian ketika mengandung

Assalamualaikum...
Skrg ni musim duyan menjadi betul kn, kn tepi2 jln bersepah org jual duyan cuma atas nasib jer dpt yg sedap kn...mcm adik aku dl, beli smp 36 hinggit duyan 2 bijik jer skali smp umh bukak 2 ulas jer blh mkn...

Skrg jgk musim duyan crepe kn...aku xpernah cuba tp org ckp sedap...mcm nk try test yg member jual tp xtertest lg...dan now duyan lak berlonggok kt bawah tu weeeknd lepas g ambik kt kebun...terbaekkk smua isi nya, mkn 3,4 ulas pn dh kenyang....

Pasal mkn duyan ms ngandung ni aku ada google2 jgk ya lah coz aku skrg dh 26mgu...tgk duyan kuning2 isi n gebu2 ni xkn nk tgk jer kn...mestila nk ngap jgk ckit...mcm2 Jgk la pendapat masing2 kn....

Bg aku, ms musim duyan sblum ni aku x disahkn pregnant lg...tp ms tu musim duyan jgk...tp ati ni menyatakan aku pregnant(dlm 3-4mgu) la ms tuh..terlalu awal untuk dicheck tp tu la naluri seorg ibu...TAPI dlm ms sama gak aku takut tu mainan perasaan semata2 coz mmg plan nk baby kn...so ms tu aku tawakal jer la..kalu ada rezeki in sha Allah ada laa...maka melantak ler duyan 3,4 bijik ms tuh....panas badan tu biasa la kn pas mkn duyan...smgu pas tu g check n cnfirm aku pregnant...dan jgk ada sdikit bleeding...takut jgk, doc siap pesan jgn wt keje berat n dpt mc sebulan,hehehehe...aku syak mgkin sbb aku mkn duyan byk sgt ari tuh...pastu dh xberani nk mkn dh...

Mgu lepas bersamaan kandungan ni 25mgu hubby ajk g kebun ambik duyan, pastu dpt lak duyan yg sedap mmg lupa diri la..mkn duyan pastu manggis pastu duyan lak...alhamdulillah xde apa, harap baby pon ok2 jgk...esok checkup..Hrp smua normal mcm biasa,

Pada pendapat aku...
Makan durian ms mengandung ni boleh cm berpada2 la jgn mkn smp lupa diri berbijik2 ko telan..mkn wt rasa je kn meleleh lak air liur baby kn...pastu ms 1-3bulan tu elakkn lah..nk mkn,mkn time 4-6 bln..dh masuk 7 tu udah2 lerrr xpuas2 lg ke ke nk mkn duyan...Tp kalu ank 1st xpayah la...pas hbs pantang nnt telan la nga kulit2 duyan skali..hehehehe


Hasil rembatan duyan kt kebun n dh selamat dibahagikn kt adik beradik smuaa...rezeki di kongsi bersama,semoga lain kali kami dimurahkn rezeki lg n dapat berkongsi lg..Amin